Älä tule huijatuksi

Internetissä liikkuu paljon erilaisia uskomattomalta kuulostavia tarjouksia. Ne ovat juuri sitä: uskomattomia. Houkuttelevien tarjousten, voittojen tai arvontojen taakse kätkeytyy usein hyvin piilotettuja lisäkuluja. Pohdi tarkkaan, onko tarjous oikeasti uskottava ja kuka sen sinulle esittää. Mikäli tarjouksen arviointi on vaikeaa, voit esimerkiksi etsiä käyttäjien kokemuksia Googlesta tai ottaa yhteyttä meihin. Mikäli olet luovuttanut korttitietosi epäilyttävälle taholle, sulje se välittömästi soittamalla korttien sulkupalveluun p. 020 333. 

• Jos tarkoituksenasi ei ole ostaa mitään, älä koskaan anna kortin tietoja mielipidekyselyihin tai vastaaviin tiedusteluihin.
• Älä koskaan anna kortin tietoja esimerkiksi sähköpostin välityksellä tuleviin ilmoituksiin, joissa kerrotaan yllättävästä arpajaisvoitosta tai palkinnosta ja pyydetään lähettämään kortin tiedot palkinnon lunastamiseksi.
• Suhtaudu kriittisesti kaikkiin internetissä oleviin houkutteleviin tarjouksiin, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.
 
Internetissä voi törmätä toinen toistaan houkuttelevampiin mainoksiin. Niitä sataa päivittäin myös sähköposteihin. Toisinaan tarjotaanmerkkikenkiä eurolla, toisinaan pääset testiryhmään kokeilemaan kallista tuotetta vain postimaksun hinnalla.  Vanha sanonta ilmaisista lounaista toimii tänäkin päivänä: niitä ei ole.

Tilaamalla tarjotun tuotteen tai palvelun sinulta pyydetään usein maksukorttisi tiedot postimaksua tai muuta kulua varten. Joissakin tapauksissa hyvinkin piilotetuissa tai vaikeaselkoisissa ehdoissa on kuitenkin kerrottu, että sitoudut jatkuvaan kuukausimaksuun. Ehtoja hyväksymättä et voi tilauksessa edetä. Luvattua tuotetta ei välttämättä toimiteta ennen kuin olet pidemmän aikaa maksanut kuukausimaksuja, joiden loppusumma nousee lähes aina korkeammaksi kuin tuotteen hinta kaupassa ostaessa. Mikäli minkään verkkokaupan tuotteen tilauksen yhteydessä ei ole luettavissa kaupan ehtoja, joissa selkeästi kerrotaan kuluista, maksuista, tilauksen peruuttamisesta ja siitä aiheutuvista kuluista, älä tilaa tuotetta. Ota myös selvää jo ennen tilausta, mihin voit ottaa yhteyttä, jos haluat reklamoida tuotteen tai irtisanoa jäsenyyden. Jokainen rehellinen kauppias ilmoittaa edellä mainitut asiat selkeästi. Mikäli et ymmärrä ehtoja, älä tilaa tuotetta.

Jos olet tehnyt tilauksen, josta veloitetaan jatkuva maksu ja haluat peruuttaa tilauksen, ilmoita asiasta liikkeelle/kauppiaalle/veloittajalle. Tuotteen tilauksesta lähetetään yleensä sähköpostiin vahvistus. Mikäli sinulla ei ole muita yhteystietoja, vastaa vahvistukseen ja ilmoita, että haluat peruuttaa jäsenyyden tai tilauksen välittömästi. Säilytä kopio lähettämästäsi sähköpostista. Jos veloitukset jatkuvat irtisanomisen jälkeen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Tarkasta laskusi ja tiliotteesi huolellisesti joka kuukausi. Mikäli havaitset laskuerittelyssä epäselvyyksiä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme välittömästi, vaikka kyseessä olisi pienikin ostotapahtuma.  

Kalastelu ja huijaukset

Verkossa sivustoja selaillessasi saatat törmätä erilaisiin huijausyrityksiin tai sellaisiin tarjouksiin, joiden kanssa kannattaa olla tarkkana.

Kalasteluviestit

Kalasteluviesteissä (”phishing”) sinulta udellaan verkkopankkitunnuksiasi tai maksukorttitietojasi sähköpostilla, jotka ohjaavat väärennetyille verkkosivuille. Onnistuessaan huijarit yrittävät tyhjentää tilisi tai tehdä ostoksia verkossa sinun rahoillasi. Kalasteluviestejä on monenlaisia ja ne muuttuvat jatkuvasti.

Tyypillisimmät tunnusmerkit:


• Saat sähköpostiviestin, jota et ole odottanut.
• Et tunnista viestin lähettäjää tai lähettäjän sähköpostiosoitetta.
• Lähettäjä saattaa vaikuttaa luotettavalta taholta, kuten pankki tai luottokorttiyhtiö.
• Viestiä ei välttämättä ole osoitettu sinulle henkilökohtaisesti.
• Viesti on kirjoitettu huonolla suomen kielellä tai englanniksi.
• Viestissä varoitetaan esimerkiksi turvallisuusuhasta tai kerrotaan teknisestä viasta, joka edellyttää kiireellisiä toimenpiteitä.
• Viestissä voidaan luvata rahaa tai uhata tilisi tai korttisi sulkemisella.
• Viestissä oleva linkki tai verkko-osoite ohjaa sivulle, jossa sinulta kysytään luottamuksellisia tietoja.

Vain rikolliset kysyvät pankkitunnuksiasi tai korttiesi tietoja sähköpostitse!

- Pankkisi tai viranomaiset eivät koskaan yhteydenotoissaan tiedustele korttinumeroasi tai tunnuslukuasi sähköpostitse tai puhelimitse.
Jos olet antanut verkkopankkitunnuksesi tai korttisi tiedot epäilyttävälle taholle, sulje kortti ja verkkopankkitunnukset ja ota yhteyttä pankkiisi.

Sulkupalveluiden numerot

Sulkupalvelu, 24 h
kotimaassa 020 333
ulkomailla +358 20 333
(varanumero +358 800 1 2400).

Tallenna numero matkapuhelimesi muistiin.

Arpajaisvoitot


Verkkosivuja selatessasi saatat törmätä ilmoituksiin, jotka kertovat sinun voittaneen esimerkiksi risteilyn tai suuren summan rahaa. Tällaisissa ilmoituksissa pyydetään korttinumeroa esimerkiksi iän tarkistukseen tai sitä varten, että voittamasi summa voidaan maksaa kortillesi.

Edellä kuvattuihin tilanteisiin pätee yksi nyrkkisääntö: jos et ole osallistunut mihinkään arvontaan, on hyvin epätodennäköistä, että olisit oikeasti voittanut.

Houkuttelevat tarjoukset

Verkossa voit myös törmätä houkutteleviin tarjouksiin, jossa esimerkiksi luvataan sinulle jotain ilmaiseksi tai hyvin halvalla, "ilman mitään sitoumuksia". Älä tartu tarjoukseen ennen kuin ehdit lukea kaikki siihen liittyvät ehdot.

Suhtaudu kriittisesti kaikkiin tarjouksiin ja muuhun informaatioon, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta. Kiinnitä huomiota tilauksen ehtoihin – myös siihen pienellä kirjoitettuun tekstiin.

Laihdutuspillerit, ihovoiteet ja muut ravintolisät

Internetissä mainostetaan laihdutuspillereiden, nuorentavien voiteiden ja muiden ravintolisien koepakkauksia muutamilla euroilla. Lähes aina ensimmäisestä lähetyksestä veloitetaan sovittu hinta. Tämän jälkeen lähetetyistä jatkotilauksista –  joihin asiakas sitoutuu huomaamattaan tilausta tehdessään – veloitetaan useiden kymmenien, joissakin tapauksissa yli sadan euron hinta.

Jotta vältyt yllättäviltä jatkoveloituksilta, selvitä tarkasti jo ennen tilausta, millaiseen sopimukseen olet sitoutumassa. Ehtoja hyväksymättä et voi tilauksessa edetä. Mikäli tuotteen tilauksen yhteydessä ei ole luettavissa ehtoja, joissa selkeästi kerrotaan kuluista, maksuista, tilauksen peruuttamisesta ja siitä aiheutuvista kuluista, älä tilaa tuotetta. Ota myös selvää jo ennen tilausta, mihin voit olla yhteydessä, mikäli haluat reklamoida tuotteen tai perua tilauksen. Jokainen rehellinen kauppias ilmoittaa edellä mainitut asiat selkeästi. Mikäli et ymmärrä ehtoja tai ne ovat puutteelliset, älä tilaa tuotetta.

Palvelun irtisanominen ja tuotteen palauttaminen

Jos haluat irtisanoa tilauksen, lähetä siitä kirjallinen ilmoitus palvelun veloittajalle. Varmista jo tilauksen yhteydessä, minne irtisanomisen voi lähettää. Säästä irtisanomisesta kopio. Mikäli veloitukset jatkuvat irtisanomisen jälkeen, toimii kyseinen dokumentti todisteena irtisanoutumisesta. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jos asia ei selviä veloittajan kanssa.

Mikäli sinulta veloitetaan tapahtumia, vaikka et ole vastaanottanut tuotteita, ota yhteyttä veloittajaan. Jos asia ei selviä yhteydenotolla, ota yhteys asiakaspalveluumme. Mikäli olet vastaanottanut tuotteita, mutta et halua maksaa niistä, olet velvoitettu palauttamaan tuotteet myyjälle omalla kustannuksella. Jos myyjä kuitenkin kieltää palauttamasta tuotetta, ole yhteydessä kortinmyöntäjään. Muussa tapauksessa pyydä postista tai muulta lähetyspalvelulta kuitti palautuksesta ja säilytä se, kunnes myyjä on hyvittänyt tapahtuman. Kuitissa tulee näkyä  lähettäjän ja vastaanottajan tiedot sekä postin päivätty leima. Mikäli rahojen hyvitys ei kirjaudu kortille kahden viikon sisällä palautuksesta, ole yhteydessä kortinmyöntäjään, jolta saat ohjeen reklamaation laatimiseen. HUOM! Paketin noutamatta jättäminen postista ei ole palautus. Mikäli et palauta tuotetta, et ole oikeutettu rahojen hyvittämiseen. Jos kyse on kalliista tuotteesta, saattaa myyjällä ja/tai kortinmyöntäjällä olla vaatimuksena palauttaa tuote kuriiripalvelun kautta.

Reklamaation laatiminen

Liitä reklamaatioon mukaan tilausvahvistus, irtisanomisvahvistus ja kuitti mahdollisesta palautuksesta. Mikäli tuote ei ole saapunut lainkaan tai olet saanut osan tuotteista, kerro asiasta selkeästi reklamaatiossa. Mikäli sinulle saapuu tuotteita reklamaation tekemisen jälkeen, olet velvoitettu ilmoittamaan asiasta asiakaspalveluumme ja palauttamaan tuotteet välittömästi edellä kuvatun mukaisesti.

Epäselvissä tapauksissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Muista oma turvallisuutesi tuotteita ostaessasi: pohdi tarkasti, kannattaako sinun käyttää tuotteita, joiden alkuperästä et välttämättä voi olla varma. Tarkista laskusi joka kuukausi ja ilmoita asiakaspalveluumme välittömästi, mikäli havaitset laskuerittelyssä epäselvyyksiä. Nopealla toiminnalla voit säästää paljon rahaa ja vaivaa.

Peliveloitukset

Nykyaikana pelataan erilaisia pelejä pelikonsolin ja pöytätietokoneen lisäksi mobiililaitteilla kuten älypuhelimilla ja tableteilla. Pelin saa usein ladata ja rajoitetusti myös pelata maksutta. Usein rajoituksen ylittävästä ajasta ja laajemmasta sisällöstä kuitenkin peritään maksuja, jotka maksetaan kortilla. Kortinhaltijalla on velvollisuus tietää, kuka ja kuinka paljon kortilla voi kyseisiä veloituksia tehdä. Jos luovutat korttinumeron esimerkiksi alaikäisen lapsen peliostoon, varmista, ettei kortilla voi tehdä uusia veloituksia ilman sinun valtuutustasi. Varmin tapa on poistaa korttitiedot laitteelta sovitun oston jälkeen.

Joissain tapauksissa palveluun kirjautumisen yhteydessä asiakkaan tiedoilla avataan palveluntarjoajan sivustolle tili, jonne myös korttitiedot tallennetaan. Tiliä käyttämällä korttinumeroa ei tarvitse syöttää joka kerta erikseen, vaan ostokset veloitetaan palveluun luotua tiliä käyttäen. Kirjautumisen yhteydessä kirjautujan on hyväksyttävä palveluntarjoajan käyttöehdot. Tämän tilin käytön seuranta on kortinhaltijan vastuulla. Tilin käyttöä voi usein hallinnoida asettamalla tilille esimerkiksi salasanan, jota ilman tiliä ei voi käyttää.

Mikäli kortillasi on tehty valtuuttamattomia peliveloituksia alaikäisen perheenjäsenen toimesta, ilmoita asiasta asiakaspalveluumme kortin mahdollista sulkua varten. Korvauspyynnön voit osoittaa suoraan veloittajalle. Veloittajilla ei ole korvausvelvollisuutta, ja he korvaavat tapahtumia vaihtelevasti. Mikäli korvaus myönnetään, on se usein kertaluontoinen. Tapahtuneesta on suositeltavaa keskustella alaikäisen perheenjäsenen kanssa, jotta vastaavilta tilanteilta vältytään jatkossa.

Mikäli veloitukset on tehnyt täysi-ikäinen perheenjäsen, ilmoita asiasta asiakaspalveluumme, josta saat toimintaohjeet.

Mikäli peliveloitukset ovat täysin tuntemattomia eikä kukaan lähipiiristäsi ole voinut käyttää korttisi tietoja tietämättäsi, sulje kortti välittömästi ja ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Keskustele asiasta perhepiirissä. Mikäli tutkimuksissa selviää, että veloitukset ovat esimerkiksi alaikäisen perheenjäsenen tekemiä, saatetaan tutkinnasta veloittaa kulu.

Ota myös huomioon korttitiedon tallentuminen henkilökohtaisessa mobiililaitteessa. Jos luovutat laitteen toiselle henkilölle esimerkiksi hankittuasi uuden laitteen, poista vanhasta laitteestasi kaikki henkilökohtaiset tiedot mukaan lukien maksukorttisi tiedot. 

Utnyttja förmånliga betaltidserbjudanden

Visa betaltidserbjudanden

© Svenska Handelsbanken AB (publ)