Har du svårt med betalningarna?

Ifall du har svårt med betalningarna och behöver amorteringsfritt eller en betalningsplan med mindre rater kan du kontakta vår kundservice. Vi hjälper dig gärna och försöker tillsammans hitta den rätta lösningen just för dig och din situation. 

Telefontjänst 010 444 2600 (lna/msa)
må-fr  9-21
lö 10-18, sö 12-18
 

FRÅGOR OCH SVAR
Vad gör jag om jag inte kan betala mina räkningar?

Att hamna i en situation där du inte kan betala dina räkningar kan vara väldigt påfrestande. Inte bara för din ekonomi, utan för hur du och din omgivning mår. För att inte göra en redan svår situation värre är det viktigt att du agerar snabbt och på rätt sätt när du inte kan betala en skuld.

Ta itu med problemet direkt

Det allra viktigaste när du har svårt att betala är att du inte blundar för problemen och skjuter dem på framtiden. Räkningarna försvinner inte och det kan dessutom leda till nya påminnelseavgifter, inkasso, betalningsanmärkningar och i värsta fall utmätning. Det kan i sin tur påverka din framtida möjlighet att hyra lägenhet, söka lån eller teckna abonnemang, även om du då har kommit över dina ekonomiska problem.

Ta kontakt med fordringsägarna

Kontakta det eller de företag du har skuld till och berätta om din situation. Det är i deras intresse att du kan betala tillbaka skulden, så ofta kan ni komma överens om ett senare förfallodatum för din skuld, eller en delbetalningsplan om summan är för stor att betala med en gång.

Ifall du har en Aktiiviraha-kredit som du inte kan återbetala enligt ursprunglig plan, vänligen kontakta vår kundservice per telefon 010 444 2600 eller via e-post ecster.asiakaspalvelu [at] ecster.fi 

Se över din ekonomi

För att undvika att hamna i en liknande situation i framtiden är det viktigt att du har en klar helhetsbild över situationen och din ekonomi. Sätt dig ner med alla räkningar och red ut hur mycket du spenderar på olika saker. Om du tvingas välja mellan olika räkningar, prioritera då kostnader för ditt boende, el och hemförsäkring högst.

Våga be om hjälp

I varje kommun finns en budget- och skuldrådgivare som kan hjälpa dig få koll på din ekonomi och hur du ska prioritera. De kan också hjälpa dig med att förhandla med fordringsägaren om en plan på hur du ska betala tillbaka skulden.

Klaga om du fått ett felaktigt krav

Om du upplever att du fått ett inkassokrav som är felaktigt – kontakta inkassoföretaget och förklara varför kravet är fel. Om du inte protesterar tolkas det som att du godkänner skulden. Vänligen notera att du behöver ange sakliga skäl som t.ex. att du aldrig beställt varan som den ursprungliga skulden gällde. Att du inte har råd att betala är inte ett giltigt skäl. På Konsumentmyndighetens sidor https://www.kkv.fi/sv/konsumentradgivning/  hittar du mer information och tips när det gäller skulder.
 

Betalningsplan

Hjälp i vardagen

Som följd av Coronaviruset har vår vardag förändrats en hel del. Vi hoppas du och dina anhöriga mår bra – Det är det viktigaste. Det är det många som nu i denna situation drabbas av permittering eller i värsta fall arbetslöshet.

Vi på Aktiiviraha ska göra vårt bästa för att kunna hjälpa dig om den ekonomiska bördan blivit för stor.
Här kan du läsa mer om praktiska råd gällande Coronasituationen.
 

© Svenska Handelsbanken AB (publ)