Kaupassa
Verkkopankissani tai luottokorttilaskulla näkyy tapahtumia, joiden summaa ja ostopaikkaa en tunnista. Miten toimin?  

Ole yhteydessä asiakaspalvelumme asian selvittämiseksi. Jos asiakaspalvelu ei ole auki, voit soittaa sulkupalveluun, joka vastaa 24/7 ja sulkea kortin. Ilmoita tässä tapauksessa tapahtumista asiakaspalveluumme mahdollisimman pian.

Jos tunnistat summan, mutta ostopaikka laskulla on vieras, käy läpi ostoista saamasi kuitit. Joissakin tapauksissa esimerkiksi kaupan ovessa lukee toinen nimi kuin millä tapahtumat näkyvät laskulla. Kuitissasi pitäisi lukea sama nimi kuin laskullasi.

Jos asia ei selviä kuitilta, ota yhteys liikkeeseen, josta ostit tuotteen. Liike pystyy kertomaan, millä nimellä maksutapahtumat tulevat laskulle. Jos et saa asiaa selvitettyä liikkeenkään kanssa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Uskallanko antaa kortin myyjän tai tarjoilijan mukaan?

Ei ole suositeltavaa antaa korttia myyjän tai tarjoilijan mukaan. Maksutapahtuman tulisi onnistua niin, ettei kortti poistu näköpiiristäsi. Jos korttisi viedään näkyvistäsi, tarkista tämän jälkeen huolellisesti seuraavilla luottokorttilaskuilla näkyvät ostotapahtumat. Voit tarkistaa tapahtumat reaaliaikaisesti maksuttomasta verkkopalvelustamme tai soittamaa asiakaspalveluumme sen aukioloaikoina.

Kuinka pitkän ajan jälkeen kaupalla on oikeus veloittaa korttitapahtuma? Luottokortiltani veloitettiin vanha ostos useamman kuukauden takaa ja luottorajani ylittyi. Miksi minulle ei ilmoitettu tällaisesta vanhasta veloituksesta etukäteen? Kuka korvaa luoton ylityksestä aiheutuneet kulut?

Kaupalla on kolme vuotta aikaa veloittaa korttitapahtuma. Jos luottotilillä ei ole veloitushetkellä katetta ja luottoraja ylittyy, ovat kulut asiakkaan vastuulla. Seuraa korttitapahtumiasi kaupoilta saamiasi kuitteja vastaan. Näin tiedät aina, mitkä tapahtumat on jo veloitettu.

Kassajonossa takanani jonottanut henkilö katseli, kun syötin tunnuslukuni kortinlukijaan kassalla ja varmasti näki sen. Miten minun pitää toimia? 

Tunnusluku pitää aina suojata sitä näppäiltäessä, esimerkiksi toisella kädellä tai vartalolla. Mikäli epäilet kortin tunnusluvun joutuneen vääriin käsiin, pidä kortistasi erityisen hyvää huolta esimerkiksi tarkistamalla useammin, että se on lompakossasi/hallussasi. 
Voit halutessasi sulkea kortin, jolloin sinulle tilataan uusi kortti uudella tunnusluvulla. Uudesta kortista veloitetaan hinnaston mukainen kulu. 

Lähimaksaminen
Voiko joku huomaamattani lukea lähimaksukorttini tiedot ja viedä rahani?

Kortilta voidaan pääsääntöisesti lukea korttinumero ja sen voimassaoloaika. Verkko-ostoksissa tarvittavaa turvalukua ei voi lukea. Joissain tapauksissa kortinhaltijan nimen voi lukea. Näiden tietojen avulla ei voi tehdä uutta maksukorttia. Joissain harvoissa heikosti suojatuissa verkkokaupoissa saattaa olla mahdollista tehdä ostoksia ilman turvalukua. Jos kortinhaltija on noudattanut korttiehtoja huolellisesti, ei mahdollinen väärinkäyttökään tule tällöin asiakkaan vastuulle.

Onko lähimaksukortti henkilökohtainen vai voinko antaa sen käyttöön esim. lapselleni?

Kortit ja niihin liittyvät tunnusluvut ovat aina henkilökohtaisia, eikä niitä tule luovuttaa muiden käyttöön. Mikäli luovutat kortin toiselle henkilölle, on liikkeellä oikeus takavarikoida kortti. Kortin takavarikoinnista aiheutunut kulu veloitetaan luoton/kortinhaltijalta.

Saanko kuitin lähimaksukortilla tehdystä ostoksesta?

Lähimaksaminen on vain yksi uusi maksamisen tapa. Saat kuitin ostoksistasi samalla tavalla kuin tähänkin saakka.

Mitä käytännön hyötyä minulle kuluttajana on lähimaksamisesta?

Pienten maksujen maksaminen nopeutuu, kun korttia täytyy vain vilauttaa maksupäätteelle. Mahdollisia käyttöpaikkoja ovat kahvilat ja pikaruokapaikat, joissa summat ovat yleisesti ottaen pieniä ja nopeus on kassalla valttia.

Lähimaksaminen tuo tullessaan myös lisää turvallisuutta: esimerkiksi tunnusluvun urkinta vaikeutuu, kun sitä ei tarvitse jokaisen ostoksen yhteydessä syöttää maksupäätteeseen. 

Voinko nostaa kaupan kassalta 20 euroa lähiluvun avulla? 
Käteisnostot kaupan kassalla toimivat samalla tavalla kuin tähänkin asti: maksukortti syötetään maksupäätteeseen ja maksutapahtuma hyväksytään tunnusluvulla.

Voiko lähimaksukortilla maksaa junassa, metroasemalla tai bussissa?

Kun maksupäätteet näissä paikoissa tukevat lähimaksamista, voit maksaa lippuostosi vain vilauttamalla korttia.

Verkossa
Mistä tiedän, että verkkosivusto on turvallinen?

Sivustot, jotka käyttävät vahvaa tunnistamista, antavat suurimman suojan ostollesi. Tällainen vahvaa tunnistamista tukeva palvelu on esimerkiksi Mastercard SecureCode.

Jos sivusto ei tue vahvaa tunnistamista, varmista, että sivulla on käytössä riittävä suojaus. Suojatun sivuston tunnistat siitä, että selaimen ala- tai yläreunassa oleva lukko on yhtenäinen ja selaimen osoiterivi on on http-muodon  sijaan muotoa https.

Tilasin tuotteen/palvelun verkkokauppiaalta enkä saanut tuotetta/ en pystynyt käyttämään palvelua. Kuka korvaa, kun maksoin kortilla?  Mikä on pankin vastuu, jos kauppias ei suostu korvaamaan?

Hyvitys tulee pyytää aina ensimmäisenä veloittajalta eli liikkeeltä, missä asioitiin.

Mikäli liike ei hyvitä tapahtumaa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme, josta saat ohjeet korvauksen hakemiseen. Älä viivyttele asian kanssa, silläkorvauksen saaminen voi tällöin vaikeutua. Jos liike ei vastaa pyyntöösi muutamassa päivässä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ostin verkosta tuotteen, mutta veloittajana näkyy eri yritys kuin mistä ostoksen tein. Summa ja ostopäivä kyllä täsmäävät. Miten tämä on mahdollista?

Jos tunnistat summan, mutta ostopaikka laskulla on vieras, käy läpi ostoista saamasi kuitit. Joissakin tapauksissa esimerkiksi kaupan ovessa lukee toinen nimi kuin millä tapahtumat tulevat laskulle. Kuitissasi pitäisi lukea sama nimi laskullasi.
Jos asia ei selviä kuitilta, ota yhteys liikkeeseen, josta tuotteen ostit. Liike osaa kertoa sinulle, millä nimellä maksutapahtumat tulevat laskulle. Jos et saa selvitettyä asiaa liikkeen kanssa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Tilasin internetistä hyvän tarjouksen perusteella tuotteen/palvelun, enkä mainoksen mukaan sitoutunut jatkuvaan tilaukseen. Nyt kuitenkin yritys on jatkanut tuotteen/palvelun lähettämistä sekä kortin veloittamista. Miten pääsen tilauksesta eroon?

Internetistä tilattaessa on tilauksen ehdot luettava huolellisesti ennen tilauksen lähettämistä. Tämä on syytä tehdä erityisesti silloin,  kun tarjous kuulostaa uskomattoman hyvältä. Joissakin tapauksissa mainoksessa viesti voi olla erilainen kuin mitä varsinaisen tilauksen ehdoissa lukee. 
Rastittamalla ehdot annat suostumuksesi kaikkeen ehdoissa olevaan, myös mahdolliseen jatkuvaan veloitukseen. Jos haluat lakkauttaa tilauksen, ole ensin yhteydessä liikkeeseen. Jos tilaus edelleenkin jatkuu, ole yhteydessä asiakaspalveluumme korttisi uusimiseksi. Lue lisää aiheesta Älä tule huijatuksi-osiosta

Automaatilla
Mistä tiedän, että käyttämäni käteisautomaatti tai bensa-automaatti on turvallinen eikä siinä ole lukulaitteita?

Voit aina automaatilla asioidessasi olettaa, että automaatti on turvallinen.

Mikäli havaitset automaatissa mielestäsi jotain poikkeavaa, ilmoita asiasta automaatin ylläpitäjälle. Ylläpitäjän yhteystiedot löytyvät automaatista. Älä tällöin käytä automaattia.

Yritin ulkomailla nostaa automaatista käteistä, mutta en saanut rahoja. Summa on kuitenkin veloitettu. Kuinka toimin?

Mikäli veloitus ei korjaudu muutaman viikon sisällä, voit reklamoida ylimääräisen noston. Ota yhteys asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi.

Yritin nostaa ulkomailla käteistä, mutta korttini jäi automaattiin. Miten minun pitää toimia, jotta saan korttini takaisin?

Kortin jäädessä automaattiin tulee kortti välittömästi sulkea soittamalla sulkupalveluun. Älä jää odottamaan, saisitko korttisi takaisin. Väärinkäytöksen riski on kohonnut. Ulkomaanmatkoille on suositeltavaa ottaa useampi kortti mukaan: jos yksi jää automaattiin tai katoaa, et jää matkalla tyhjän päälle. 
  

Puhelin- ja postimyynti
Saanko antaa korttini numeron ja voimassaolon sähköpostilla tai puhelimitse?   

Korttinumeroa ja voimassaoloaikaa saatetaan joskus pyytää puhelimessa esim. matkan tai hotellivarauksen yhteydessä. Mikäli koet tahon luotettavaksi eli olet aloittanut esimerkiksi matkavarauksen tekemisen itse, voit puhelimessa kertoa korttinumeron ja voimassaoloajan. Mikäli et ole ollut tekemässä varausta ja saat puhelun, jossa sinulle tarjotaan uskomattoman hyvää tarjousta, älä luovuta tietoja. Mikäli olet epävarma asian suhteen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Sähköpostitse ei tule luovuttaa mitään korttitietoja. Älä myöskään anna kortin tunnuslukua missään tapauksessa kenellekään. 

Kortin katoaminen, korttivarkaus
Olen ilmoittanut korttini kadonneeksi, mutta silti luottokorttilaskulla näkyy tapahtumia. Miten tämä on mahdollista?

Veloitukset on todennäköisesti tehty ennen kortin sulkemista. Ole yhteydessä asiakaspalveluun asian selvittämiseksi. Tee tapahtuneesta rikosilmoitus poliisille, jos et tunnista tapahtumia.

Soitin sulkupalveluun ja ilmoitin lompakkoni kadonneeksi. Korttiani ei ole kuitenkaan suljettu. Miksi?

Soittaessasi sulkupalveluun sinun tulee osata kertoa mitkä kortti ovat kadonneet. Sulkupalvelu ei automaattisesti sulje kaikkia kortteja. 

Minulla on turvapalvelu, johon voin ilmoittaa kaikki korttini kadonneeksi. Miten vastuunjako menee tällaisen yrityksen ja pankin välillä kortin katoamisen ilmoitusajankohdan suhteen?

Mikäli korttisi on kadonnut tai varastettu, vastuusi päättyy silloin, kun ilmoittamasi sulkupalvelu on ottanut vastaan kortin sulkupyynnön.   

Jos sinulla on käytössäsi ulkopuoliselta taholta ostettu turvapalvelu ja kortillesi on tullut tapahtumia turvapalveluun tekemäsi sulkuilmoituksen jälkeen, sinun tulee olla yhteydessä kyseessä olevaan turvapalveluun asian selvittämiseksi.

Korttini katosi ja tunnusluku oli lompakossa mukana piilotettuna. Mikä on vastuuni kortin väärinkäyttötilanteessa?

Vastuusi kortin käytöstä päättyy ilmoitettuasi kortin kadonneeksi joko soittamalla sulkupalveluun tai suoraan asiakaspalveluumme sen aukioloaikana. Vastuullasi ovat kaikki tapahtumat ennen kortin katoamisilmoitusta. Tunnuslukua ei saa koskaan säilyttää niin, että ulkopuolinen voi sen yhdistää korttiin.

Korttini katosi ja suljin sen heti asian huomattuani. Mistä tiedän, ettei korttia ole käytetty väärin ennen kadonneeksi ilmoitustani?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, josta voit tarkistaa kortille mahdollisesti tulleet tapahtumat.

Milloin ja miksi minun pitää tehdä rikosilmoitus poliisille kortin katoamistilanteessa/väärinkäyttötilanteessa?

Rikosilmoitus on tehtävä viipymättä aina, kun kadonnutta korttia on väärinkäytetty. Ilmoitus on tehtävä, jotta poliisi voi tutkia asiaa ja saada tekijät mahdollisesti vastuuseen. Lisäksi joissakin tapauksissa voimme tarvita kopion rikosilmoituksesta maksuvastuun selvittämiseksi.

Miksi minun pitää ilmoittaa korttini kadonneeksi, koska minulla on sirullinen kortti, jota ei kukaan voi väärinkäyttää?

Sirullinen kortti on erittäin turvallinen ja sitä on vaikeampi väärinkäyttää kuin pelkkää magneettijuovaista korttia. Jos tunnusluku on kadonnut kortin yhteydessä, voi kortin löytäjä kuitenkin käyttää korttia kuin omaansa. Vaikka tunnusluku ei olisikaan ollut kortin mukana, voi kortin löytäjä tehdä sillä ostoksia internetissä, jos verkkomaksaminen on kortilla mahdollista.
Mikäli korttisi katoaa, ilmoita siitä välittömästi sulkupalveluun. Vastuusi kortin väärinkäytöksestä päättyy kortin katoamisilmoitukseen.

Kuka vastaa alle 25 euron ostoksista, jos huomaan, että lähimaksukorttini on kadonnut, mutta en vielä ole ehtinyt sulkea sitä?

Lähimaksaminen on vain yksi uusi maksamisen tapa. Korttiin liittyvät velvollisuudet ja vastuut ovat täsmälleen samat kuin muissakin maksukorteissa.

Muita kysymyksiä
Sain soiton/tekstiviestin/kirjeen pankista, että korttini tiedot ovat mahdollisesti joutuneet kolmannen osapuolen haltuun. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Missä yhteydessä korttini tiedot ovat kolmannelle osapuolelle joutuneet? 

Tämä tarkoittaa sitä, että kortilla on tehty veloitus paikassa, johon epäillään kohdistuneen tietomurto. Tietomurto on voinut kohdistua mihin tahansa maksunvälitysketjun toimijaan. Maksunvälitysketjussa on useita toimijoita liikkeen lisäksi ja siitä johtuen tietomurron kohdetta ei voida useinkaan nimetä.

Kun kortti suljetaan ennakoivana toimenpiteenä, kortille kohdistuva mahdollinen väärinkäyttö saadaan estettyä. On hyvä muistaa, että kortinmyöntäjällä on oikeus sulkea kortti aina kun sille saattaa kohdistua väärinkäyttöä. Toimenpiteellä suojellaan myös kortinhaltijan etua. 

Tililläni/luottokortillani näkyy katevaraus, vaikka ostos on jo veloitettu tililtäni.  Miten toimin? Milloin varaus poistuu tililtäni? Voiko veloitus mennä kahteen kertaan?

Veloitus on voitu varmentaa virheellisesti tuplaten. Normaalisti ylimääräinen varaus poistuu automaattisesti noin kolmen viikon kuluessa. Mikäli varmennus ei poistu tai tapahtuma veloitetaan kahteen kertaan, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Tunnuslukukuori ei ole tullut perille. Pitääkö korttini nyt sulkea? Miten toimin? Voiko joku väärinkäyttää tiliäni tällä tiedolla?

Mikäli kortti on hallussasi, tiliä ei voi väärinkäyttää pelkällä kortin tunnusluvulla. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, josta tunnusluku voidaan tilata uudelleen.

En ole saanut uutta korttia, vaikka se on minulle lähetetty. Miten toimin?

Jos kortti ei ole saapunut, ilmoita asiasta asiakaspalveluumme uuden kortin saamiseksi.  

Tunnuslukuni lukkiutui, mitä teen?

Jos tunnuslukusi lukkiutuu kaupan kassalla, saat sen avattua käteisnostoautomaatilla syöttämällä oikean tunnusluvun ja tekemällä noston. Muissa tapauksissa ota yhteys asiakaspalveluumme saadaksesi ohjeita.

Luottokorttilaskuni oli mennyt väärään osoitteeseen ja kuori oli avattu. Ovatko korttitietoni nyt väärissä käsissä?

Eivät ole. Luottokorttilaskulla olevilla tiedoilla ei ulkopuolinen voi tehdä ostoksia.

Mistä löydän asiakasnumeroni?

Tarkista viimeksi saamasi lasku. Asiakasnumero löytyy laskun oikeasta ylälaidasta.
 

Onko lähimaksukortti henkilökohtainen, vai voinko antaa sen käyttöön esimerkiksi lapselleni?

Kortit ja niihin liittyvät tunnusluvut ovat aina henkilökohtaisia, eikä niitä tule luovuttaa muiden käyttöön. Mikäli luovutat kortin toiselle henkilölle, on myyjällä oikeus takavarikoida se. Tällöin takavarikointikulu veloitetaan tilinhaltialta.  
 

En halua lähimaksuominaisuutta korttiini. Onko mahdollista saada nykyisenlainen kortti, ilman tuota ominaisuutta?

Kaikkiin kortteihimme kuuluu lähimaksuominaisuus. Korteilla voi kuitenkin pääsääntöisesti aina halutessaan maksaa tunnusluvulla syöttämällä kortti sirulukijaan maksupäätteessä. 

Maksusuunnitelma

Ongelmia luottosi takaisinmaksussa?

Koronavirukseen liittyvä poikkeustilanne on muuttanut meidän kaikkien arkea. Toivottavasti sinä ja läheisesi olette pysyneet terveinä – se on tärkeintä. Tärkeäksi nousee kuitenkin myös oman talouden tilanne. Ehkä olet joutunut äkkiä työttömäksi tai lomautetuksi – ja jotenkin pitäisi pakollisista menoista selviytyä. 

Haluamme auttaa sinua pääsemään pahimman yli. 
Keräsimme tähän sinulle muutamia käytännön neuvoja.
 

Käytä hyväksesi edullisia maksuaikatarjouksia

Näytä jälleenmyyjät

© Svenska Handelsbanken AB (publ)