Ongelmia luottosi takaisinmaksussa?

Jos sinulla on Aktiiviraha-luottoa käytössäsi, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja sopia mahdollisesta lyhennysvapaasta kaudesta tai maksusuunnitelmasta, jonka avulla luottosi kuukausierät sovitetaan paremmin nykyiseen tilanteeseesi.

Puhelinpalvelu 010 444 2600 (pvm/mpm)
ma-pe klo 9-21, la 10-18, su 12-18.
 

KYSYMYKSET
Mitä teen, jos en pysty maksamaan laskujani?

Kukaan ei varmastikaan halua tällaista tilannetta omalle kohdalleen. Se aiheuttaa harmia paitsi itselle, usein myös läheisille. Jotta hankala tilanne ei muuttuisi entistäkin hankalammaksi, kannattaa lähteä ratkaisemaan tilannetta niin pian kuin mahdollista.

Tartu ongelmaan heti

Maksuvaikeuksien kohdatessa tärkeintä on, että et lähde peittelemään ongelmaa ja viivyttelemään ratkaisun hakemisessa. Laskut eivät katoa silmät sulkemalla. Maksumuistutukset jatkuvat, samoin niistä perittävät muistutusmaksut. Luottosi voi päätyä perintään tai pahimmassa tapauksessa ulosottoon. Nämä asiat puolestaan voivat vaikuttaa mahdollisuuksiisi jatkossa hankkia puhelinliittymää, vuokrata asuntoa tai saada uutta lainaa. Ongelmat alkavat kasaantua. Kannattaa siis toimia mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Ota yhteyttä velkojiin

Ota yhteyttä niihin yrityksiin, joille olet velkaa ja kerro tilanteestasi. On heidän etunsa mukaista varmistaa, että pystyt maksamaan velkasi takaisin. Näin ollen on usein mahdollista sopia velallesi myöhempi takaisinmaksuajankohta tai maksusuunnitelma, jos summa on liian suuri maksettavaksi kerralla pois.

Jos sinulla on Aktiiviraha-luottoa, jota et pysty maksamaan takaisin alkuperäisen aikataulun mukaan, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse  010 444 2600 tai sähköpostilla ecster.asiakaspalvelu [at] ecster.fi 

Selvitä oma taloudellinen tilanteesi

On tärkeää, että selvität oman taloutesi kokonaistilanteen, jotta et uudestaan joutuisi vastaavanlaisten haasteiden eteen. Kerää yhteen kaikki laskut ja istu rauhassa tutkimaan paljonko kulutat erilaisiin asioihin: ruoka, viihde, asuminen, terveys... Siltä varalta, että joudut valitsemaan mitkä laskut sinun on ensisijaisesti pystyttävä maksamaan, laita tärkeysjärjestyksessä kärkeen asumiseen liittyvät menot.

Uskalla pyytää apua

Jokainen kunta tarjoaa velkaneuvontaa, joka auttaa sinua laittamaan omat menosi tärkeysjärjestykseen. Voit saada myös apua siihen, miten sopia velkojasi kanssa takaisinmaksusta. 

Tee valitus, jos velkaasi karhutaan väärin perustein

Jos koet, että olet saanut virheellisen perintäkirjeen, ota yhteyttä perivään yritykseen ja selitä mikä perinnässä on väärin.  Jos et et tee valitusta, tulkintana on, että olet hyväksynyt perinnän. Valitukseen tarvitaan pitävä perustelu, kuten esimerkiksi, ettet koskaan ole saanut tuotetta, johon alkuperäinen velka liittyi. Se, että sinulla ei ole varaa maksaa velkaa, ei ole pitävä perustelu.
Kuluttajaviranomaisen sivuilta löydät lisää hyödyllistä tietoa: https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/
 

Käytä hyväksesi edullisia maksuaikatarjouksia

Näytä jälleenmyyjät

© Svenska Handelsbanken AB (publ)