Kysymyksiä ja vastauksia

Asiakaspalvelumme on kerännyt tavallisimmat kysymykset oheen. Jos et löydä ohesta vastausta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh. 010 444 2600 (pvm/mpm).

1.10.2020 alkaen Aktiiviraha on osa Ecsteriä
Mikä on Ecster?

Ecster AB on Handelsbankenin kokonaan omistama tytäryhtiö, joka on erikoistunut myynnin 
rahoittamiseen, yhteistyössä kauppaliikkeiden kanssa. Ecster AB aloitti toimintansa Ruotsissa 
keväällä 2016, Suomessa Aktiiviraha-liiketoiminta siirtyi osaksi Ecster AB:ta 1.10.2020.

Mitä Ecster tarkoittaa?

Ecster-nimi on muodostunut sanoista Economy  ja hipster, eli vahvasti tässä päivässä elävä, 
talousasioista kiinnostunut.

Miksi muutos?

Aktiiviraha siirtyi osaksi Ecster AB:ta. Haluna on selkeyttää toimintaamme ja erottua omana 
yrityksenämme. Toimintamme on suunnattu kaikkien pankkien asiakkaita varten. 

Miksi laskulla Ecster?

Ecster-nimi näkyy laskulla, sillä luotonantaja on Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa 1.10.2020 
alkaen, jolloin Aktiivirahan liiketoiminta siirtyi osaksi Ecsteriä.

Onko tämä luotettava yritys? Onko tämä huijaus?

Olemme luotettava yritys ja kyseessä ei ole huijaus. Ecster AB on Handelsbankenin kokonaan 
omistama tytäryhtiö, joka on erikoistunut myynnin rahoittamiseen, yhteistyössä kauppaliikkeiden kanssa. Aktiiviraha, joka nyt on osa Ecsteriä, on toiminut Suomessa vuodesta 1984. 
Kuulumme Suomen finanssivalvonnan alaisuuteen ja noudatamme Suomen lakeja.

Mikä tulee muuttumaan?

Luotonantaja vaihtuu. Laskussa maksun vastaanottaja on Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa, kun se aikaisemmin oli Handelsbanken Rahoitus Oyj.

Muuttuuko luottoehdot? Maksaako tämä jotain? Tuleeko uusia kuluja?

Luottosi ehdot ja hinnoittelu säilyvät ennallaan. Muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä. 
Voit jatkossakin käyttää Aktiivirahaa ostojesi maksamiseen ja hyödyntää kauppiaiden tarjoamia 
edullisia maksuaikoja. 

Miten muutos vaikuttaa maksamiseen?

Maksun vastaanottajaksi on muuttunut Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa. Maksat laskusi 
normaaliin tapaan: samalla eräpäivällä, samalla viitenumerolla, samalle pankkitilille kuin 
aikaisemminkin.

Miten muutos vaikuttaa e-lasku-asiakkaisiin?

Muutoksen myötä e-laskutus täytyy aktivoida uudelleen. Olemme lähettäneet sinulle 
e-lasku-sopimusehdotuksen verkkopankkiisi. Sinun tulee hyväksyä ehdotus 29.10.20 mennessä,  
jotta saat jatkossakin laskusi kuukausittain verkkopankkiisi. E-laskusi liitteenä on lokakuussa
tärkeä Aktiiviraha-tiedote. Voit lukea sen myös osoitteessa aktiiviraha.fi/ecster.

Maksoin vanhalla maksupohjalla pitääkö tehdä muutoksia kun yrityksellä on uusi nimi?

Tili- ja viitenumero pysyvät ennallaan. Maksu tulee perille vaikka olisit käyttänyt maksunsaajana 
Handelsbanken Rahoitusta, kun tili- ja viitenumero ovat oikein. Muistathan kuitenkin jatkoa ajatellen muuttaa maksunsaajaksi Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa.

Mitä suoramaksulle tapahtuu?

Tämän muutoksen myötä automaattiset suoramaksut peruuntuvat. Suoramaksun uusimiseksi olethan yhteydessä omaan pankkiisi. 

Miten saan teihin jatkossa yhteyttä?

Puhelinnumero säilyy ennallaan mutta sähköpostiosoitteemme on muuttunut. Uusi osoitteemme on ecster.asiakaspalvelu [at] ecster.fi. Vanhaan sähköpostiosoitteeseen lähetetyt viestit tulevat edelleen perille. Löydät asiakaspalvelumme yhteystiedot aktiiviraha.fi/fi/asiakaspalvelu.

Vaikuttaako muutos korttireklamaatioihin?

Sähköpostiosoite on muuttunut. Uusi osoite on petokset [at] ecster.fi. Muutos ei vaikuta 
korttireklamaatioiden käsittelyyn. 

Onko tulossa jotain muuta uutta kun nimi vaihtuu? Tuleeko uusia ominaisuuksia?

Sama vanha tuttu tuote säilyy. Toistaiseksi ei ole tulossa lisää muutoksia.

Voiko vanhaa korttia vielä käyttää tai saanko uuden kortin?

Voit käyttää nykyistä korttiasi niin kuin ennenkin. Ei tule uutta korttia.

Saanko edelleen etuja/Finnair Plus -palkintopisteitä?

Kyllä, kaikki edut säilyvät ennallaan.

Voiko nettipalvelua käyttää muutoksen jälkeen?

Nettipalvelu ja sähköiset lomakkeet ovat edelleen käytössäsi.

Onko Ecsterillä konttoria?

Aktiivirahalla / Ecsterillä ei ole asiakaspalvelutiloja. Voit olla meihin yhteydessä joko puhelimitse tai sähköisten palveluiden kautta. Sähköiset palvelut löydät nettisivuiltamme www.aktiiviraha.fi Asiakaspalvelun alta, kohdasta Sähköinen asiointi.

Onko teillä tekemistä Handelsbankenin kanssa?

Olemme edelleen Handelsbankenin kokonaan omistama tytäryhtiö. 

Minkä maalainen Ecster on?

Ecster AB on ruotsalaisen pankkikonserni Handelsbankenin kokonaan omistama tytäryhtiö. 

Miten muutoksesta on informoitu?

Ilmoitus muutoksesta on lähetetty laskun liitteenä 1.10. alkaen. Jos sinulla on käytössäsi e-lasku, saat tekstiviestinä linkin tiedotteeseen. 

En ole tehnyt sopimusta Ecsterin kanssa/Miten yhtiön nimeä voi muuttaa yksipuolisesti?

Luottohakemuksen yhteydessä saamissasi Aktiiviraha-luoton ehdoissa kerrotaan, että Handelsbanken Rahoituksella on oikeus siirtää sopimus kolmannelle osapuolelle. Olemme tässä tapauksessa toimineet kyseisen sopimusehdon mukaisesti.

Mihin verot maksetaan?

Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa, maksaa verot Suomeen

Laskutukseen liittyvät kysymykset
Mikä on tilinumeromme?

Tilinumeromme on (IBAN) FI13 3131 3001 0066 67 ja BIC-koodi on HANDFIHH.

Voinko muuttaa eräpäivää?

Valittua eräpäivää ei valitettavasti voi jälkikäteen muuttaa.

Onko viitenumeroni aina sama?

Viitenumero säilyy joka laskussa samana, vaikka summa vaihtuisi. Kun maksat laskua omasta verkkopankistasi, käytäthän maksaessa aina viitenumeroa. Jos merkitset myös viesti-kenttään tietoa, viite ei välity maksun saajalle ja tämän vuoksi suorituksesi kirjautuu tilillesi hitaammin.

Voinko maksaa kuukausierää suuremman summan?

Kyllä. Tilinhaltijalla on oikeus maksaa laskutettua kuukausierää suurempi summa tai koko velka ilman että tästä aiheutuu ylimääräisiä kuluja. Laskutetun kuukausierän ylittävä osa lyhentää velkapääomaa, mutta ei vapauta tulevien kuukausierien suorittamisesta. Jos haluat maksaa koko velkasaldon pois, saat summan soittamalla asiakaspalveluun.

Mikä on kuukausimaksu?

Luotosta peritään kuukausimaksu, joka on 0,01 prosenttia per päivä luottosopimuksen mukaisesta luottorajasta, kuitenkin enintään 
150 euroa vuodessa ja enintään 12,50 euroa kuukaudessa. 

Esimerkki: kuukausimaksu 2000 euron luottorajasta on 6,08 euroa . 

Kuukausimaksulaskurin löydät osoitteesta: www.aktiiviraha.fi/kkmaksu

Seuraavia kuluja ei enää peritä: tilinhoitopalkkio, vuosimaksu, palkkio tilinostosta automaatilta, palkkio tilinostosta siirtona omalle tilille, marginaali ulkomaan valuutassa tehdyille ostoille.
 

Laskuni ei ole tullut perille. Mitä teen?

Vaikka lasku ei olisi saapunut perille, tulee kuukausierä silti maksaa. Koska laskun tili- ja viitenumero pysyvät aina samana, voit maksaa suorituksen aiemman laskun tiedoilla. Summan ja maksutiedot voit myös tarkistaa asiakaspalvelusta.

Huolehdithan siitä, että meillä on ajankohtaiset yhteystietosi. Otathan yhteyttä asiakaspalveluun, jos yhteystietosi muuttuvat. Väestörekisteriin ilmoittaminen ei pelkästään riitä.

En juuri nyt pysty maksamaan. Mitä teen?

Otathan mahdollisimman pian yhteyttä asiakaspalveluun. Voimme sopia väliaikaisesti poikkeavista kuukausieristä. Jos sovit maksusuunnitelmasta, niin huomioithan, että tänä aikana luottotilin käyttö on kielletty.

Sain maksuhuomautuskirjeen, vaikka olen jo maksanut. Onko huomautuskulu aiheellinen?

Kyllä. Huomautuskirje lähetetään kun maksusuoritus on viivästynyt tai suoritus ei ole kattanut kuukausierää. Kulu veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä.

Olen saanut maksuhuomautuksen, tuleeko siitä maksuhäiriömerkintä?

Yksittäisestä maksuhuomautuksesta ei vielä aiheudu maksuhäiriömerkintää. Mikäli huomautuksia tulee useita peräkkäisinä kuukausina, voi se johtaa luoton irtisanomiseen ja perintään siirtymiseen. Yksittäisetkin huomautukset voivat jatkossa rajoittaa luoton käyttöä ja estää esimerkiksi kortin uusiutumisen.

Kuinka pitkän maksusuunnitelman voin tehdä?

Sovimme maksusuunnitelmista tapauskohtaisesti.

Mitä maksusuunnitelman tekeminen maksaa?

Maksusuunnitelmasta veloitetaan 5 € palkkio.

Voinko sopia uuden maksusuunnitelman, jos en pysty maksamaan nykyisen suunnitelman mukaisesti?

Jos et noudata sovittuja maksueriä ja eräpäiviä, uudesta maksusuunnitelmasta sopiminen ei enää välttämättä onnistu. Vanha maksusuunnitelma purkautuu automaattisesti, ja jäljellä olevan velan laskutus jatkuu sopimusehtojen mukaisesti. Muistathan siis sopia maksusuunnitelman tilanteeseesi sopivaksi.

Muut usein kysytyt kysymykset
Mistä sähköpostiosoitteesta tavoitan teidät?

Voit lähettää sähköpostia osoitteella: ecster.asiakaspalvelu [at] ecster.fi. Muistathan laittaa sähköpostiin nimesi, osoitteesi sekä puhelinnumerosi, josta tarvittaessa tavoitamme sinut.

Olen lähettänyt teille sähköpostia. Kuinka pian voin odottaa vastausta?

Pyrimme vastaamaan sähköposteihin mahdollisimman pian. Sähköpostimme on tällä hetkellä ruuhkautunut, joten suosittelemme käyttämään sähköistä palveluamme: www.aktiiviraha.fi/asiakaspalvelu/sahkoinen-asiointi

Kuinka teen osoitteenmuutoksen? Entä nimenmuutoksen?

Asiakkaan vastuulla on huolehtia, että Aktiivirahalla on oikea laskutusosoite. Ilmoita osoitteenmuutos Väestörekisterikeskukseen.

Muutokset päivittyvät Väestörekisterikeskuksesta automaattisesti meille.

Jos nimesi on muuttunut, ole yhteydessä asiakaspalveluun. Tilaamme luottokortin veloituksetta uudella nimellä.

Miten voin hyödyntää nettipalvelua?

Palvelu on käytettävissäsi milloin tahansa ja sen kautta voit mm

  • tarkistaa tilisi saldon ja käyttövaran    
  • seurata tilisi tapahtumia    
  • muuttaa omia yhteystietojasi    
  • täyttää ja tulostaa luottorajan korotushakemuksen.
  • Saat nettipalvelun käyttöösi rekisteröitymällä osoitteessa https://hrasiakaspalvelu.fi.

Palvelu on sinulle maksuton. Voit rekisteröityä nettipalveluumme, kun sinulla on vähintään yksi voimassaoleva luottotili Aktiivirahalla.

Miksi korttini ei toimi verkkokaupassa?

Syynä voi olla, että meillä ei ole tiedossa matkapuhelinnumeroasi. Käytämme nettiostojen yhteydessä Mastercardin SecureCode-palvelua, jossa nettiostosten maksamisen yhteydessä voidaan pyytää oston vahvistamista kertakäyttöisellä salasanalla. Tämä salasana toimitetaan matkapuhelimeesi. Jos numero ei ole tiedossamme, emme pysty toimittamaan sinulle ostossa tarvittavaa salasanaa.

Mitä tarkoittaa käyttökielto?

Mikäli luottotiliä ei ole hoidettu sopimusehtojen mukaisesti (tilillä ylitys tai maksut myöhässä), on tili käyttökiellossa. Mikäli käyttökiellossa olevaa tiliä käytetään, kortti voidaan takavarikoida ja siitä aiheutuva 150 euron kulu veloitetaan tilinhaltijalta. Käyttökielto poistuu, kun tili on hoidettu ajantasalle.

Mistä löytyy luottotilin numero?

Luottotilin numero löytyy laskusi oikeasta yläkulmasta. Jos olet rekisteröitynyt nettipalveluun, voit tarkistaa luottotilisi numeron myös sieltä.

Voinko siirtää käteistä pankkitilille?

Kyllä. Vastaanotettuamme täytetyn tilinostolomakkeen voimme siirtää luottotililtä käteistä tilinhaltijan omalle pankkitilille käyttövaran puitteissa. Tili tulee olla hoidettu sopimusehtojen mukaisesti. Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa on oikeus rajoittaa tilinoston suuruutta tai olla myöntämättä tilinostoa. Voit täyttää tilinosto hakemuksen kotisivuillamme ja lähettää sen sähköisesti meille. Tilinosto hakemuksen hyväksyt verkkopankkitunnuksillasi.

Voinko korottaa luottorajaa?

Kyllä. Kun tili on ollut käytössä vähintään puoli vuotta ja hoidettu sopimusehtojen mukaisesti, voit hakea luottorajan korotusta.

Lomakkeen voit ladata verkkosivuiltamme tai nettipalvelun kautta.

Miten lopetan luottotilini?

Jos haluat lopettaa luottotilisi, ilmoita siitä meille jollakin alla luetelluista tavoista:

  • sähköisellä lomakkeella, jonka löydät täältä; (vaatii tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla)    
  • postitse osoitteella Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa, Asiakaspalvelu, PL 537, 00101 Helsinki. Laita viestiisi pyyntö luottotilisi lopettamisesta ja sen lisäksi nimesi ja kotiosoitteesi. Jos sinulla on useampia tilejä ja haluat lopettaa vain jonkin/joitakin niistä, laita myös lopetettavaksi toivottujen tilien numerot.
  • jos olet rekisteröitynyt nettipalveluumme, voit lopettaa tilisi suoraan tämän palvelun kautta.
  • soittamalla asiakaspalveluumme 010 444 2600 (pvm/mpm)

HUOM! Pelkkä kortin tuhoaminen ei lopeta tiliäsi. Jotta voimme lopettaa tilisi, meidän täytyy saada sinulta tieto halustasi lopettaa luottotili. Kun olet lopettanut tilisi, hävitä korttisi leikkaamalla se kahtia niin että siru ja magneettiraita tuhoutuvat.

Minne voin antaa asiakaspalautetta tai tehdä valituksen?

Asiakaspalaute antaa meille mahdollisuuden parantaa toimintaamme. Suhtaudumme siihen hyvin vakavasti. Lisätietoja palautteen antamisesta ja käsittelystä löydät täältä.

Maksusuunnitelma

Helpotusta arkeen

Koronavirukseen liittyvä poikkeustilanne on muuttanut meidän kaikkien arkea. Toivottavasti sinä ja läheisesi olette pysyneet terveinä – se on tärkeintä. Tärkeäksi nousee kuitenkin myös oman talouden tilanne. Ehkä olet joutunut äkkiä työttömäksi tai lomautetuksi – ja jotenkin pitäisi pakollisista menoista selviytyä. 

Haluamme auttaa sinua pääsemään pahimman yli. 
Keräsimme tähän sinulle muutamia käytännön neuvoja.
 

© Svenska Handelsbanken AB (publ)