Kysymyksiä ja vastauksia

Asiakaspalvelumme on kerännyt tavallisimmat kysymykset oheen. Jos et löydä ohesta vastausta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh. 010 444 2600 (pvm/mpm).

Laskutukseen liittyvät kysymykset
Mikä on Handelsbanken Rahoituksen tilinumero?

Tilinumeromme on (IBAN) FI13 3131 3001 0066 67 ja BIC-koodi on HANDFIHH.

Voinko muuttaa eräpäivää?

Valittua eräpäivää ei valitettavasti voi jälkikäteen muuttaa.

Onko viitenumeroni aina sama?

Viitenumero säilyy joka laskussa samana, vaikka summa vaihtuisi. Kun maksat laskua omasta verkkopankistasi, käytäthän maksaessa aina viitenumeroa. Jos merkitset myös viesti-kenttään tietoa, viite ei välity maksun saajalle ja tämän vuoksi suorituksesi kirjautuu tilillesi hitaammin.

Voinko maksaa kuukausierää suuremman summan?

Kyllä. Tilinhaltijalla on oikeus maksaa laskutettua kuukausierää suurempi summa tai koko velka ilman että tästä aiheutuu ylimääräisiä kuluja. Laskutetun kuukausierän ylittävä osa lyhentää velkapääomaa, mutta ei vapauta tulevien kuukausierien suorittamisesta. Jos haluat maksaa koko velkasaldon pois, saat summan soittamalla asiakaspalveluun.

Mikä on kuukausimaksu?

Luotosta peritään kuukausimaksu, joka on 0,01 prosenttia per päivä luottosopimuksen mukaisesta luottorajasta, kuitenkin enintään 
150 euroa vuodessa ja enintään 12,50 euroa kuukaudessa. 

Esimerkki: kuukausimaksu 2000 euron luottorajasta on 6,08 euroa . 

Kuukausimaksulaskurin löydät osoitteesta: www.aktiiviraha.fi/kkmaksu

Seuraavia kuluja ei enää peritä: tilinhoitopalkkio, vuosimaksu, palkkio tilinostosta automaatilta, palkkio tilinostosta siirtona omalle tilille, marginaali ulkomaan valuutassa tehdyille ostoille.
 

Laskuni ei ole tullut perille. Mitä teen?

Vaikka lasku ei olisi saapunut perille, tulee kuukausierä silti maksaa. Koska laskun tili- ja viitenumero pysyvät aina samana, voit maksaa suorituksen aiemman laskun tiedoilla. Summan ja maksutiedot voit myös tarkistaa asiakaspalvelusta.

Huolehdithan siitä, että meillä on ajankohtaiset yhteystietosi. Otathan yhteyttä asiakaspalveluun, jos yhteystietosi muuttuvat. Väestörekisteriin ilmoittaminen ei pelkästään riitä.

En juuri nyt pysty maksamaan. Mitä teen?

Otathan mahdollisimman pian yhteyttä asiakaspalveluun. Voimme sopia väliaikaisesti poikkeavista kuukausieristä. Jos sovit maksusuunnitelmasta, niin huomioithan, että tänä aikana luottotilin käyttö on kielletty.

Sain maksuhuomautuskirjeen, vaikka olen jo maksanut. Onko huomautuskulu aiheellinen?

Kyllä. Huomautuskirje lähetetään kun maksusuoritus on viivästynyt tai suoritus ei ole kattanut kuukausierää. Kulu veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä.

Olen saanut maksuhuomautuksen, tuleeko siitä maksuhäiriömerkintä?

Yksittäisestä maksuhuomautuksesta ei vielä aiheudu maksuhäiriömerkintää. Mikäli huomautuksia tulee useita peräkkäisinä kuukausina, voi se johtaa luoton irtisanomiseen ja perintään siirtymiseen. Yksittäisetkin huomautukset voivat jatkossa rajoittaa luoton käyttöä ja estää esimerkiksi kortin uusiutumisen.

Kuinka pitkän maksusuunnitelman voin tehdä?

Sovimme maksusuunnitelmista tapauskohtaisesti.

Mitä maksusuunnitelman tekeminen maksaa?

Maksusuunnitelmasta veloitetaan 10 € palkkio.

Voinko sopia uuden maksusuunnitelman, jos en pysty maksamaan nykyisen suunnitelman mukaisesti?

Jos et noudata sovittuja maksueriä ja eräpäiviä, uudesta maksusuunnitelmasta sopiminen ei enää välttämättä onnistu. Vanha maksusuunnitelma purkautuu automaattisesti, ja jäljellä olevan velan laskutus jatkuu sopimusehtojen mukaisesti. Muistathan siis sopia maksusuunnitelman tilanteeseesi sopivaksi.

Muut usein kysytyt kysymykset
Mistä sähköpostiosoitteesta tavoitan teidät?

Voit lähettää sähköpostia osoitteella: aktiiviraha.asiakaspalvelu [at] handelsbanken.fi. Muistathan laittaa sähköpostiin nimesi, osoitteesi sekä puhelinnumerosi, josta tarvittaessa tavoitamme sinut.

Olen lähettänyt teille sähköpostia. Kuinka pian voin odottaa vastausta?

Pyrimme vastaamaan sähköposteihin mahdollisimman pian. 

Kuinka teen osoitteenmuutoksen? Entä nimenmuutoksen?

Asiakkaan vastuulla on huolehtia, että Handelsbanken Rahoituksessa on oikea laskutusosoite. Ilmoita osoitteenmuutos Väestörekisterikeskukseen.

Muutokset päivittyvät Väestörekisterikeskuksesta automaattisesti Handelsbanken Rahoitukseen.

Jos nimesi on muuttunut, ole yhteydessä asiakaspalveluun. Tilaamme luottokortin veloituksetta uudella nimellä.

Miten voin hyödyntää nettipalvelua?

Palvelu on käytettävissäsi milloin tahansa ja sen kautta voit mm

  • tarkistaa tilisi saldon ja käyttövaran    
  • seurata tilisi tapahtumia    
  • muuttaa omia yhteystietojasi    
  • täyttää ja tulostaa luottorajan korotushakemuksen.
  • Saat nettipalvelun käyttöösi rekisteröitymällä osoitteessa https://hrasiakaspalvelu.fi.

Palvelu on sinulle maksuton. Voit rekisteröityä nettipalveluumme, kun sinulla on vähintään yksi voimassaoleva luottotili Handelsbanken Rahoituksessa.

Miksi korttini ei toimi verkkokaupassa?

Jos olet saanut uuden kortin, tulee korttia käyttää ensimmäistä kertaa maksupäätteessä, minkä jälkeen se toimii myös verkkokaupassa.

Syynä voi olla myös se, että meillä ei ole tiedossa matkapuhelinnumeroasi. Handelsbanken Rahoitus käyttää nettiostojen yhteydessä Mastercardin SecureCode-palvelua, jossa nettiostosten maksamisen yhteydessä voidaan pyytää oston vahvistamista kertakäyttöisellä salasanalla. Tämä salasana toimitetaan matkapuhelimeesi. Jos numero ei ole tiedossamme, emme pysty toimittamaan sinulle ostossa tarvittavaa salasanaa.

Mitä tarkoittaa käyttökielto?

Mikäli luottotiliä ei ole hoidettu sopimusehtojen mukaisesti (tilillä ylitys tai maksut myöhässä), on tili käyttökiellossa. Mikäli käyttökiellossa olevaa tiliä käytetään, kortti voidaan takavarikoida ja siitä aiheutuva 150 euron kulu veloitetaan tilinhaltijalta. Käyttökielto poistuu, kun tili on hoidettu ajantasalle.

Mistä löytyy luottotilin numero?

Luottotilin numero löytyy laskusi oikeasta yläkulmasta. Jos olet rekisteröitynyt nettipalveluun, voit tarkistaa luottotilisi numeron myös sieltä.

Voinko siirtää käteistä pankkitilille?

Kyllä. Vastaanotettuamme täytetyn tilinostolomakkeen voimme siirtää luottotililtä käteistä tilinhaltijan omalle pankkitilille käyttövaran puitteissa. Tili tulee olla hoidettu sopimusehtojen mukaisesti. Handelsbanken Rahoituksella on oikeus rajoittaa tilinoston suuruutta tai olla myöntämättä tilinostoa. Voit täyttää tilinosto hakemuksen kotisivuillamme ja lähettää sen sähköisesti meille. Tilinosto hakemuksen hyväksyt verkkopankkitunnuksillasi.

Voinko korottaa luottorajaa?

Kyllä. Kun tili on ollut käytössä vähintään puoli vuotta ja hoidettu sopimusehtojen mukaisesti, voit hakea luottorajan korotusta.

Lomakkeen voit ladata verkkosivuiltamme tai nettipalvelun kautta.

Miten lopetan luottotilini?

Jos haluat lopettaa luottotilisi, ilmoita siitä meille jollakin alla luetelluista tavoista:

  • sähköisellä lomakkeella, jonka löydät täältä; (vaatii tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla)    
  • postitse osoitteella Handelsbanken Rahoitus Oyj, Asiakaspalvelu, PL 537, 00101 Helsinki. Laita viestiisi pyyntö luottotilisi lopettamisesta ja sen lisäksi nimesi ja kotiosoitteesi. Jos sinulla on useampia tilejä ja haluat lopettaa vain jonkin/joitakin niistä, laita myös lopetettavaksi toivottujen tilien numerot.
  • jos olet rekisteröitynyt nettipalveluumme, voit lopettaa tilisi suoraan tämän palvelun kautta.
  • soittamalla asiakaspalveluumme 010 444 2600 (pvm/mpm)

HUOM! Pelkkä kortin tuhoaminen ei lopeta tiliäsi. Jotta voimme lopettaa tilisi, meidän täytyy saada sinulta tieto halustasi lopettaa luottotili. Kun olet lopettanut tilisi, hävitä korttisi leikkaamalla se kahtia niin että siru ja magneettiraita tuhoutuvat.

Minne voin antaa asiakaspalautetta tai tehdä valituksen?

Asiakaspalaute antaa meille mahdollisuuden parantaa toimintaamme. Suhtaudumme siihen hyvin vakavasti. Lisätietoja palautteen antamisesta ja käsittelystä löydät täältä.

Utnyttja förmånliga betaltidserbjudanden

Visa betaltidserbjudanden

© Svenska Handelsbanken AB (publ)